Den sikreste form for flyvning - svæveflyvning!

Svæveflyvning er den måske sikreste form for flyvning. Det er den primært af flere grunde: 

  • Svævefly er utroligt sikre konstruktioner. Der ses stort set aldrig væsentlige, tekniske fejl.
  • Flyene gennemgår løbende omhyggeligt vedligehold. Og alle fly tjekkes dagligt inden første flyvning.
  • Svæveflyvepiloter er særdeles godt uddannede. Den nøje tilrettelagte og grundige uddannelse gør, at piloterne gentagne gange trænes i alle tænkelige situationer og har fløjet under de fleste forhold, når de får deres S-certifikat.
  • Der er meget restriktive krav til og omfattende sikkerhedsforanstaltninger i svæveflyvning.
  • Det høje sikkerhedsniveau er også medvirkende til, at svæveflyvning er den mest udbredte form for privatflyvning.

Livrem og seler

Svæveflyvepiloter flyver med faldskærm, selvom 99,99% aldrig kommer til at bruge den. Men den er et udtryk for, at man indenfor svæveflyvning går med ”livrem og seler”.

Svæveflyvning forveksles ofte i medierne med andre typer privatflyvning i mindre fly, også i forbindelse med uheld. Det er en misforståelse, som DSvU løbende arbejder på at ændre i offentligheden.

afslappet-forberedelse
Her snakker to konkurrenter afslappet sammen om dagens opgave under VM for kvinder i 2011. Foto: Per Givskov

Fakta: Energikilder

Svæveflyvepiloter bruger tre slags opadgående luftstrømme:

Termik: Solens opvarmning af jorden udløser søjler af opadgående luftstrømme. Kaldes også termikbobler. Termik er den naturkraft som svæveflyvepiloter udnytter ved at cirkle indeni den opadgående luftsøjle.

Skræntvind: Når vinden blæser ind mod en skrænt, klint, bakkekam eller bjergvæg tvinges luften til vejrs, hvor svæveflyvepiloten kan udnytte dette ved at flyve langs med skrænten.

Bølger: I bjergegne kan dette vejrfænomen opstå, som principielt er det samme som skræntvind. Men bølger dannes ved at luftmassen, efter at have været tvunget til vejrs og derefter ned igen af flere bjergkæder, laver en bølgebevægelse, som kan gå meget højt op i atmosfæren. Det er ikke ualmindeligt at bølgen når op i 10 km's højde, som er den højde trafikfly færdes i. Svæveflyvepiloten udnytter bølgen ved at flyve på langs af bølgens forside, hvor det stiger hele tiden.

Bølger kan også i meget sjældne tilfælde opstå over Danmark.

 

Video - Svæveflyvetur